"Min jobb er å male bildet, hva som skjer med det driter jeg i."


Leserne av Bergens Tidende har stemt, og dette verket av Dolk er Bergens beste gatekunst!

I BT Magasinet i dag kan du lese en lengre artikkel om Dolk, men vi tenkte vi skulle dele litt av journalistikkens magi her, i form av spørsmålene og svarene som ligger bak:

Hvordan ble du først interessert i gatekunst?
Jeg oppdaget gatekunst i Melbourne da jeg var der å studerte for 10 år siden. Byen var dekket med paste ups og sjablonger og jeg likte uttrykket. Kunst med attitude.

Hvor gammel var du første gang du lagde noe gatekunst-relatert? Hva lagde du?
Tror jeg var rundt 20 år da jeg laget min første sjablong. Motivet husker jeg ikke, men garantert ikke noe å samle på.

Var det et punkt hvor interessen rundt kunsten din ble så stor at du tenkte ”nå tar det av”?
Det var absolutt et punkt hvor jeg tenkte at ting tar av, men det var ikke bare en hyggelig ting, jeg fikk noia av all oppmerksomheten og var nok ikke klar for slikt.
Jeg personlig liker ikke oppmerksomhet, men kunsten min digger det. Det kan være et problem av og til.

Kan du leve av kunsten din nå, eller har du jobb ved siden av?
Jeg har levd av kunsten min i 5 år. Noen år bedre enn andre, men jeg klager ikke. Det er jo drømmen å leve av noe du elsker å gjøre, hobbyen din.

Trykkene og originalene dine selger godt på nettet. Har den økonomiske friheten gjort noe med måten du jobber på?
Jeg investerer i meg selv og i ideene mine - stort sett alt jeg tjener går tilbake til arbeidet mitt, så jeg kan desverre ikke skryte av å være rik slik mange tror. Modeller, kostymer, rekvisita, reising, maling, lerreter, studio osv koster penger.

På hvilke steder har du hatt utstillinger? Jeg vet du var i Brooklyn i vår, men jeg har mistet oversikten litt ellers.
Jeg har aldri hatt en soloutstilling ennå, men den kommer etterhvert. Begynner å se konturene av noe fett.
Uansett – jeg har deltatt på et par gruppeutstillinger det siste året. I stavanger, Henningsvær, London, New york. New York var en by jeg kunne tenkt meg å reise tilbake til – sykt inspirerende.

Bryr du deg om hva som skjer med verkene dine etter at du har laget dem? På den ene siden ble Herman Friele raskt fjernet fra under Smørsbroen, mens blomst/vietnambildet i Strømgaten ble rammet inn.
Svaret her er enkelt: Nei.
Etter at jeg har malt på gaten forventer jeg ikke at bildet blir malt over eller rammet inn. Min jobb er å male bildet, hva som skjer med det driter jeg i.

Når du skal lage en ny stensil, hvordan kommer du frem til hva du vil lage? Popkultur virker å være et gjennomgangstema.
Jeg har en idebok som er min personlige bibel. Skriver ned alt jeg tenker, selv den mest ubetydelige ting kan utvikle seg til å bli en god ide bare du tenker lenge nok.
Jeg driver en slags ide collage hvor jeg bygger opp en ide av mange andre ideer fra skisseboken min.
Kan godt være popkultur går igjen i arbeidet mitt men det er absolutt ikke noe jeg tenker på. Jeg prøver bare å få nye ideer som funker på mange plan.

Kan du fortelle litt om teknikken din? Jeg har sett i alle fall ett eksempel på at du ikke lenger skjærer stensilene ut i papp.
Alt jeg lager for gaten er kuttet i 2-3mm papp så da må du ha sett syner. Jeg forsterker sjablongene med ståltråd så det er sikkert derfor du har trodd det var noe annet.

Følger du med på det som skjer av gatekunst i Bergen? Hva synes du om det?
Jeg kan ikke si jeg følger med så mye, men liker at det er et voksende miljø her i bergen. Ser meg rundt når jeg tråkker rundt i byen og det er alltid noe nytt å se. Morsomt det!



Dolk er selvsagt ingen enkel mann å få tak i (bare å få til intervjuet tok halvannen måned), så her henger BTs sjefsredaktør Trine Eilertsen opp plaketten ved siden av stensilen. På bt.no kan du se hele den lille videosnutten, med Gest som konferansier.

Hva synes dere om vinneren?

Edit: Sjekk også ut artikkelen i BT Magasinet (pdf).